PCR-test med reseintyg

Många länder kräver just nu ett intyg vid inresa som styrker att du testat negativt för Covid-19. Vi genomför PCR-test och utfärdar ett internationellt friskintyg. Observera att vi enbart tar emot symptomfria patienter.

Osäker på om din resedestination kräver ett intyg? Läs mer på Utrikesdepartementets hemsida

Om testet

Provtagningen sker med syftet att bekräfta att du är frisk - därmed tar vi enbart emot patienter som är symptomfria. Vänd dig till din vårdcentral om du misstänker att du har pågående infektion.

Testets genomförande

Testet är av typen PCR (svalgprov) och tar endast ett par minuter att genomföra. Provet skickas sedan för analys till ett ackrediterat kliniskt laboratorium och är därför mycket tillförlitligt.

Om intyget

Reseintyg kan utfärdas på både svenska och engelska. Det är mycket viktigt att du planerar in ditt provtagningstillfälle noga. Både för att försäkra att du erhåller intyget i tid och att det är giltigt vid avresan. Ring gärna och rådgör med vår sjuksköterska.

Provsvar och intyg

Du kan välja att erhålla ditt intyg digitalt (PDF på din e-mail) eller hämta det hos oss på Florakliniken. Vi gör PCR-test förmiddagar på måndagar och onsdagar. Provsvar på PCR-test ger svar och intyg mellan 24 och 48 timmar.  Ring gärna och rådgör med vår sjuksköterska om du är osäker. OBS! Just nu är det högt tryck på laboratorierna. Vi ber dig därför att ha tålamod och kan inte garantera svarstiden

Pris

Se flik "Priser"

Genomgången infektion?

Antikroppstest
För dig som vill testa om du har genomgått en infektion. Utförs tidigast 3 veckor efter att du blivit symptomfri.

unsplash